Firmy poszukują uniwersalnej, prostej metody, za pomocą której łatwo zidentyfikują, co tak naprawdę powoduje, że Klienci wybierają te a nie inne firmy, te a nie inne produkty. Jak zidentyfikować główne obszary satysfakcji Klienta?
Spotkania z dziesiątkami i setkmi osób, odpowiedzialnych za obsługę Klienta, przeprowadzenie wielu ankiet z Klientami bezpośrednio, pokazuje, że CZYNNIKI SATYSFAKCJI KLIENTA można pogrupować w trzy główne kategorie.
Satysfakcja klienta zależy od poziomu realizacji jego potrzeb na trzech poziomach:
• merytorycznym
• proceduralnym
• psychologicznym
CO TO OZNACZA W PRAKTYCE?
W praktyce oznacza to dla każdej firmy, że projektując procesy obsługi i szkoląc ludzi musi uwzględnić oczekiwania Klientów w tych trzech kluczowych obszarach.
POTRZEBY MERYTORYCZNE
- Potrzeby merytoryczne dotyczą jakości wybieranych produktów i usług, ich cen, oraz możliwości wyboru. Mogą dotyczyć także profesjonalnego doradztwa i zaprezentowania oferty, czyli wiedzy merytorycznej doradców.
 - Potrzeby merytoryczne mogą być zaspokajane poprzez otrzymanie rozwiązania gwarantującego osiągnięcie zamierzonych celów, odpowiadające oczekiwaniom, atrakcyjny stosunek jakości do ceny, fachową wiedzę i profesjonalne podejście osób kontaktujących się z Klientem.
 - Potrzeby merytoryczne mogą być również zaspokajane przez usługi dodatkowe np. pomiar u Klienta w przypadku prac dotyczących mieszkania, wizyta u Klienta w celu doradztwa, serwis urządzeń, wykonywanie niepłatnych analiz określających, czy usługa jest potrzebna Klientowi /np. darmowy przegląd u stomatologa, darmowa konsultacja kosmetyczki przed podjęciem decyzji o rodzaju zabiegów/, pomoc w zorganizowaniu innych „usług” związanych z naszym produktem – np. sprzedajemy meble – oferujemy w cenie transport i zabranie starych mebli, prowadzimy przedszkole – sprzedajemy też edukacyjne zabawki oraz inne, specyficzne dla danej branży.
 - Grupę potrzeb merytorycznych zaspokajają również korzystne dla Klienta formy rozliczeń, np. promocje i rabaty, możliwość zakupu na raty, płatność po dostawie.
 
POTRZEBY PROCEDURALNE
- Potrzeby proceduralne dotyczą sposobu (często również i czasu), w jaki realizujemy potrzeby i życzenia klientów.
 - Potrzeby proceduralne mogą być zaspokajane przez szybką odpowiedź na zapytanie klienta /mailowo, telefoniczne, bezpośrednio/, łatwy i szybki kontakt z osoba obsługującą Klienta,
 - Elastyczne warunki współpracy, negocjacje w możliwym zakresie warunków, cenowych.
 - Krótki termin oczekiwania na produkt, terminowość, bieżące informowanie o statusie zamówienia, o dalszych krokach związanych z realizacją zamówienia.
 - Sposoby kontaktowania się z firmą- czy Klient ma „opiekuna”, który wszystko za niego załatwi, czy też sam musi np. oddzielenie kontaktować z poszczególnymi działami / sprzedaż, produkcja, serwis/ itp. Aby uwzględnić powyższe potrzeby warto zadbać nie tylko o jakość oferowanych rozwiązań, lecz również łatwość otrzymywania informacji, dostępność i dyspozycyjność „opiekuna Klienta”.
 - Czy serwis i reklamowanie produktu jest równie proste jak zakup?
 - W przypadku produktów złożonych: pomoc w przygotowaniu koncepcji i projektu , czy,li doradztwo przy założeniu, że Klient ma prawo nie znać się na naszym produkcie, usłudze i naszym zadaniem jest pomóc mu dokonać najlepszego wyboru.
 - Potrzeby proceduralne są zaspokajane przez te wszystkie działania, które spowodują, że wybranie, zamówienie, dostarczenie, ew. reklamacje i serwis naszego produktu są dla Klienta bardzo proste . Zadaniem firmy jest maksymalnie ułatwić ten proces Klientowi.
 
POTRZEBY PSYCHOLOGICZNE
- Potrzeby psychologiczne dotyczą relacji jakie panują pomiędzy Klientem a osobą, która się z nim kontaktuje.
 - Na zaspokojenie potrzeb psychologicznych największy wpływ ma to, w jaki sposób jako Handlowcy czy pracownicy innych Działów traktujemy naszych klientów.
 - Aby zaspokoić potrzeby psychologiczne Klientów, potrzebne są: życzliwość, zrozumienie, szacunek, chęć pomocy i autentyczny, dobry kontakt.
 - Aby uwzględnić psychologiczne potrzeby, warto okazać zainteresowanie i szacunek, ale przede wszystkim dać Klientom poczucie – że są dla nas kimś ważnym. Nasza wrażliwość, empatia, a przede wszystkim troska o Klientów , pozwoli nam zbudować wzajemne zaufanie – a dzięki temu, trwałe i silne relacje. Zaspokojenie tych potrzeb powoduje, że Klient czuje się traktowany tak, jak na to zasługuje.
 - W przypadku produktów bardzo drogich, o charakterze inwestycyjnym, przy zakupie złożonych usług Klient powinien czuć pełne zaufanie do firmy i komfort, że otrzyma najlepszy możliwy produkt i serwis.
 
Działaj tak, aby Twój Klient został wieloletnim, zadowolonym Ambasadorem produktu i Twojej firmy!