Dlaczego warto prowadzić badać jakości obsługi Klienta?
Jakość obsługi Klienta w firmie zgodna z oczekiwaniami grupy docelowej to kluczowy czynnik sukcesu organizacji.
Na podstawie wyników badań managerowie podejmują trafne decyzje, które bazują na oczekiwaniach Klientów.
Celem badania jakości obsługi Klienta jest obiektywna ocena:
- Jak przebiegają kontakty telefoniczne z pracownikami firmy?
- Jak przebiega korespondencja e-mailowa?
- Jak wygląda wizyta w punkcie sprzedaży?
- Czy realizowane w firmie procesy są zgodne z potrzebami Klientów?
- Które etapy procesu obsługi warto skorygować, aby ponieść efektywność, zadowolenie Klientów lub obniżyć koszty?
- Co jest dla Klientów firmy najważniejsze, co Klientom odpowiada a co uważają za słabą stronę firmy?
Metody i zakres badań
Badania prowadzone są wieloma metodami, w zależności od specyfiki firmy. Mogą obejmować nie tylko badanie opinii bezpośrednio Klientów, ale też pogłębione analizy opinii pracowników i kluczowych managerów. Badania jakości obsługi Klienta w firmie obejmują opinie, przebieg procesów, mogą dotyczyć porównania z tzw. najlepszymi praktykami w danej branży.
Na podstawie wyników badań opracujemy rekomendacje zmian. Badania są niezbędnym etapem poprzedzającym projektowanie zmian w zakresie standardów customer service:
- na poziomie strategicznym
- na poziomie operacyjnym /procesy i procedury/
- w obszarze zasobów ludzkich /szkolenia/
- w zakresie narzędziowym (np. aplikacji typu CRM, wykorzystanie social media, aplikacje contact center)
Rodzaje badań jakości obsługi Klienta oraz procesów obsługi Klienta
- Badania z wykorzystaniem e-mail i telefonu /ocena, jak jest realizowana obsługa Klienta direct?/
- Badania jakości obsługi Klienta w sieci sprzedaży /mystery shopper– zasięg – cała Polska
- Badania cykliczne – monitoring skuteczności wdrażania zmian
- Audyty w call center oraz audytu procesów obsługi Klienta
- Warsztaty fokusowe z kluczowymi managerami w organizacji – „wydobycie” wiedzy z wewnętrznych zasobów firmy
- Analiza procesów obsługi Klienta na bazie analizy dokumentacji, wywiadów i obserwacji uczestniczącej.
Dla kogo? Jakie firmy powinny badać jakości obsługi Klienta?
Badanie jakości i procesów obsługi Klienta sugerowane jest szczególnie tym firmom, które mają duże i rozproszone struktury sprzedaży, a proces sprzedaży jest wieloetapowy, np.:
- sieci salonów sprzedaży
- salony dealerów i pośredników
- sieci handlowców mobilnych
- biura, sklepy i przedstawicielstwa terenowe
- punkty obsługi posprzedażowej. Im więcej „punktów styku” między firmą a Klientem występuje, tym bardziej warto zweryfikować, czy kontakty są na odpowiednim poziomie.
Badania jakości obsługi Klienta
Korzyści z realizacji badań jakości obsługi Klienta w firmie
- Dowiesz się, które elementy w obsłudze Klienta w Twojej firmie wymagają korekty.
- Podejmiesz trafne decyzje dotyczące organizacji szkoleń, wprowadzenia nowych metod i narzędzi komunikacji.
- Zidentyfikujesz przyczyny odchodzenia Klientów i czynniki ich satysfakcji
- Zyskasz idealne narzędzie oceny pracowników na podstawie faktycznych zmian z obsłudze
 
W jaki sposób realizujemy badania?
- Badania metodą „mystery shopper” – bezpośrednie wizyty Tajemniczego Klienta w terenowych punktach sprzedaży Twojej firmy – możliwość realizacji badania na terenie całej Polski
- Realizacja badań metodą „direct”: wykonywanie kontaktów testujących przez pocztę elektroniczną, telefony – ocena jakości kontaktów ze strony sprzedawców realizujących sprzedaż w kontakcie z wykorzystaniem elektronicznych środków komunikacji zdalnej