W 2020 roku nikt już nie kwestionuje, że wysokie standardy obsługi Klienta to kluczowy czynnik wyboru dostawcy produktu lub usługi przez odbiorców.
Z uwagi na zmiany związane z pandemią Covid-19 szczególne znaczenie ma standard obsługi w zdalnych biurach obsługi. Przede wszystkim chodzi o doskonałą obsługę Klientów sklepów internetowych, albowiem wielu nowych konsumentów przekonało się do zakupów on-line. Wiele firm powinno rozwijać standard obsługi w tym kanale, aby pozyskać i zatrzymać Klientów.
Paradoksalnie rola obsługi Klienta będzie nadal rosnąć wraz z ograniczaniem konsumpcjonizmu.
Moda na minimalizm konsumpcyjny i ekologię wynika z:
Klienci będą kupować rzadziej, wybierać produkty dobrej jakości i z lepszym wsparciem obsługowym. To lepsze wsparcie często oznacza automatyzację obsługi. Kierunek „gwarantowany serwis” wspiera już prawodawstwo UE. Od 2021 UE roku nakłada na producentów RTV i AGD obowiązek naprawy produktów w ciągu 10 lat od ich wyprodukowania (tzw. “prawo do naprawy”). Oznacza to, że w wielu branżach do 10 lat po zakupie powinniśmy mieć możliwość kontaktu z producentem.
Istnieją umownie przyjęte zasady zachowania pracownika w relacji z Klientem. Katalog dobrych praktyk w zakresie zachowania w relacji z Klientem ewoluuje. Wynika to ze zmian demograficznych, nieoczekiwanych zdarzeń (np. epidemia), rozwoju technologii.
Przykłady:
Wizytówki:
Kilka lat temu standardem spotkań biznesowych był rytuał wymiany wizytówek. Aktualnie coraz częściej uczestnicy spotkania uruchamiają cyfrowe połączenie przez profil na serwisie LinkedIn, tak wymieniając dane kontaktowe. Praktycznie i ekologicznie. Żegnajcie, wizytówki.
Spotkania:
Jeszcze niedawno spotkanie bezpośrednie z Klientem (rozmów handlowych czy tzw. budowania relacji) było koniecznym elementem okazania “że nam zależy”. Aktualnie w wielu firmach spotkania „z zewnątrz” są zakazane i nie wiemy, czy i kiedy powrócą.
Strój biznesowy:
Czy ktoś jeszcze pamięta, że parę lat temu latem pani pracującą w biurze powinna mieć rajstopy oraz kryjące palce i pięty czółenka? I teraz zdarzają się firmy z formalnym wymaganym formalnym dress codem, natomiast zdecydowanie przyjęta jest większa swoboda stroju.
W związku z pandemią 2020 nagle niemożliwe stało się możliwe i kto tylko może pracuje zdalnie. Akceptujemy widok kanapy i kota w tle, oraz to, że czasem rozmowę przerwie np. dziecko naszego rozmówcy.
Każda firma może wybrać z listy “dobrych praktyk” te, które chce wdrożyć konkretnie u siebie i uznać za obowiązujące standardy obsługi Klienta.
Zawartość standardów obsługi zależy od konkretnej firmy i jej specyfiki. Kilka ciekawych przykładów:
Powyższe przykłady pokazują, że firmy potrzebują opracowania standardów obsługi w konkretnych sytuacjach, specyficznych dla własnej działalności.
Samo życie, czyli jak standardy często wyglądają w firmach?Pracę z firmą w zakresie standardów często zaczynamy od pytania “Jak jest?” Staramy się dowiedzieć, jakie procedury, dokumenty określają zasady postępowania w obsłudze Klienta. W jaki sposób pracownik jest wdrażany? Skąd wie co ma robić w określonych sytuacjach? W jednej z firm szef BOK poinformował, że nowy pracownik po prostu siada obok doświadczonego kolegi i … siedzi tak długo, aż szef uzna, że się nauczył. W innej firmie opracowana była strategia i wizja obsługi Klienta, autorstwa renomowanej firmy doradczej. Niestety, nie było konkretnych wskazówek operacyjnych. W efekcie pracownicy nie wiedzieli jak zachowywać się w konkretnych interakcjach. Firma trzecia była przekonana, że ma świetną obsługę Klienta. Była w tym część prawdy, gdyż Klienci zostawiali ogólną ocenę po zakupie w serwisach agregujących opinie. Oceny te nie zawierały jednak szczegółowych informacji dotyczących oceny standardów obsługi. W firmie nie funkcjonowały inne narzędzia pomiaru jakości. W efekcie firma nie była świadoma, że wiele zachowań obsługi powinno być skorygowane, gdyż nie spełnia oczekiwań Klientów. |
Przykłady branż, w których warto wdrożyć standardy obsługi Klienta
Jeżeli myślisz o wdrożeniu standardów obsługi Klienta w firmie: