„Nie ma rzeczywistości samej w sobie, są tylko obrazy widziane z różnych perspektyw.” Albert Einstein
Aby zrozumieć oczekiwania Klientów należy pamiętać o takim pojęciu jak „mapa rzeczywistości”. Każdy z nas w zależności od doświadczeń, charakteru, nastroju itp. inaczej postrzega rzeczywistość. Dbając o pozytywne postrzeganie firmy przez Klienta zadbaj o bardzo wiele elementów, dotyczących wielu zmysłów.
Przechodzący przez las botanik, artysta i drwal będą dostrzegać inny świat. Botanik skupi się zapewne na badaniu flory i szukaniu nowych okazów roślinności. Artysta skupi się na tym, w jakim świetle las wyglądałby najlepiej oraz z jakiej perspektywy go uchwycić. Drwal będzie skupiony na poszukiwaniu drzew odpowiednich do wycięcia i do głowy mu nie przyjdzie, w jakim świetle drzewa wyglądają lepiej. Każdy z nich poprzez własne filtry dostrzeże inny obraz rzeczywistości. Ponieważ każdy stworzył inny model tej rzeczywistości w swojej głowie.”
Jeżeli chodzi o sytuacje związane z obsługą Klienta, możemy sami sobie przypomnieć, jak czujemy się w roli Klienta, w różnych instytucjach i czego oczekujemy? Warto wyobrazić sobie wiele różnych punktów widzenia, pamiętając o różnorodności oczekiwań Klientów.
Specyfika sprzedaży złożonych produktów i usług polega na tym, ze Klienci oceniają jakość produktów i usług na podstawie:
ale także innych elementów świadczących o odejściu firmy do estetyki, staranności, dbałości o Klienta:
przy czym Klienci oceniają możliwość dostępu do przydatnych informacji, ale także ukierunkowanie firmowych serwisów na potrzeby i oczekiwania Klientów:
Jeżeli firma jest pomocna i przyjazna, aktywnie wychodzi naprzeciw potrzebom Klientów, uważnie słucha, czego oczekuje Klient, proponuje rozwiązania jest postrzegana jako dobry partner.
Dla Klienta, który nie odwiedza siedziby firmy i kontaktuje się z nią tylko telefonicznie lub za pośrednictwem e-mail ważny jest sposób obsługi przez telefon/e-mail . Kontakt zdalny stanowi zapowiedź tego, jak Klient zostanie potraktowany, gdy dojdzie do kontaktu w Salonie, zamówienia, podpisania umowy. Oczekiwania Klientów dotyczą jakości od strony komunikacji (czy jest po prostu „miła”) , ale też sprawności procesów.
Przeprowadź gruntowną analizę, tylko dla swojej firmy, jakie elementy mogą budować wizerunek Twojej firmy w oczach Klientów i zadbaj o każdy z tych elementów.
Mapa nie jest terenem. Każdy z nas inaczej postrzega otoczenie, w zależności od sumy doświadczeń, systemu wartości, oczekiwań. Uwzględnij tę wiedzę planując doświadczenia dla Klientów. Oczekiwania Klienów Twojej firmy mogą być szczególnie specyficzne, dlatego warto poznać je dzięki badaniom.