W komunikacji z Klientami bardzo zmieniają się stosowane kanały oraz kluczowe czynniki satysfakcji Klienta. Zmieniają się też oczekiwania Klientów, którzy chcą poprzez zdalny kontakt z firmą załatwić więcej różnych spraw. Mają oni świadomość, że są dla firm bardzo ważni i mogą liczyć na doskonały serwis. Mając duży wybór dostawców i możliwość natychmiastowego skontaktowania się z każdym z nich, Klienci na podstawie jakości kontaktów z firmami budują zaufanie do dostawców i wybierają miejsce zakupu.
Ciekawie wygląda zmiana podejścia do kanałów komunikacji w grupach wiekowych konsumentów:
Relacje pomiędzy firmami a Klientami są coraz bardziej zaawansowane. Klienci poszukując właściwego dostawcy produktu lub usługi nawiązują kontakt z wieloma firmami, oceniają:
Kontakty na linii Klient-firma są realizowane za pomocą wielu mediów. Klienci z jednej strony oczekują, że pracownik firmy będzie znał historię kontaktów z nim. Z drugiej strony są świadomi prawa do zachowania prywatności, poufności i ochrony danych.
Funkcjonuje bardzo wiele punktów styku firma-Klienta, dlatego warto zadbać o narzędzia i metody pomiaru jakości i efektywności obsługi komunikacji z Klientami w tych miejscach.
Firmy pracujące na tradycyjnych narzędziach (jest to najczęściej „zwykła” sieć telefoniczna oraz pakiet Office jako narzędzie do komunikacji e-mail oraz „zwykłe” komunikatory do użytku konsumenckiego, jak Skype lub Gadu-Gadu) nie mogą integrować informacji o kontaktach z Klientami w jednym miejscu. Wymienione narzędzia te są rozproszone i uniemożliwiają całościową analizę komunikacji z Klientami.
Krokiem, który pozwoli firmie przejść na wyższy poziom zarządzania komunikacją jest wdrożenie narzędzi integrujących komunikację wielokanałową (ang. Unified Communication).
Co to jest Unified Communication? |
SYSTEM KOMUNIKACJI ZINTEGROWANEJ (ANG. UNIFIED COMMUNICATION)to technologia, która pomaga zintegrować w czasie rzeczywistym posługiwanie się wieloma kanałami i narzędziami komunikacji. Jest to możliwe dzięki ujednoliceniu interfejsów użytkownika, dostępowi do kanałów komunikacji dla wszystkich jej uczestników poprzez różne urządzenia (komputery, smartfony, tablety). 1. Rozmowy telefoniczne przychodzące i wychodzące (stacjonarne, komórkowe, VoIP, SIP, Skype) Systemy Komunikacji Zintegrowanej łączą wymienione kanały, bez względu na to, z jakiego miejsca i za pomocą jakiego narzędzia uczestnik chce się komunikować z organizacją lub innymi osobami. |
Planując wdrożenie warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób będziemy analizować i rozwijać następujące obszary mające wpływ na końcową satysfakcję Klientów:
W jaki sposób monitorujesz w wypowiedzi na temat Twojej firmy, produktu w mediach społecznościowych? Jak szybko udaje się zlokalizować w sieci wypowiedzi, które mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy? Czy mierzysz czas reakcji od opublikowania wypowiedzi w mediach społecznościowych do reakcji ze strony firmy?
Czy wypowiedzi Klientów z mediów społecznościowych są monitorowane przez firmę i trafiają do tzw. kolejki zadań w zespole obsługi Klienta?
Warto zadać sobie następujące pytania: Czy
Czy monitorujesz zmieniające się oczekiwania Klientów w zakresie procesów obsługowych? (np. w firmie przyzwyczajonej do spotkań z Klientami w oddziale może okazać się, że Klienci preferują wizyty u siebie w domu). Czy analizujesz, jakimi metodami pozyskują Klientów najważniejsi konkurenci? Może warto wprowadzić w Twojej firmie podobne metody lub lepsze?
Aby ocenić jakość obsługi Klienta w Twojej firmie musisz przyjąć konkretne i mierzalne punkty odniesienia. Zdecydowanie zachęcamy do badania opinii Klientów i uważnego analizowania informacji pochodzących od Klientów.
Warto analizować parametry dotyczące jakości i sprawności pracy wewnętrznej, np.
Mając zaprojektowany punkt odniesienia możemy ocenić, czy nasze działania są zgodne z planem, czy poprawiamy własne wyniki?
Czy oferty dla Klienta są personalizowanie i bazują na historii kontaktów z Klientem? Zasada personalizacji ofert dotyczy zarówno ofert prezentowanych automatycznie w Internecie na bazie historii zachowań Klienta w sieci, jak i ofert przygotowywanych dla Klienta przez pracownika firmy. Czy oferta jest dostosowana do zakresu zapytania Klienta, czy jest adresowana imiennie do Klienta czy wysyłamy po prostu katalog firmowy i cennik?
Archiwizacja ofert ma szczególne znaczenie w przypadku firm wielooddziałowych, które oferują produkty znacznej wartości. Zdarza się, że Klienci zgłaszają się po ofertę do kilku oddziałów i otrzymują znacząco różniące się propozycje. Tym samym pracownicy firmy, z uwagi na brak centralnego repozytorium ofert walczą wzajemnie za sobą o danego Klienta (kanibalizacja własnej sprzedaży).
Warto badać zadowolenie Klientów, szczególnie, gdy nasze działania w zakresie poprawy Customer Service są już zauważone i docenione przez Klientów. Miło jest otrzymywać pozytywny feedback od Klientów – sukcesy motywują do dalszych pozytywnych zmian.
Z perspektywy stałego uprawniania jakości obsługi w firmie jeszcze ważniejsze jest jednak badanie powodów niezadowolenia. Dlaczego Klient nie kupuje naszego produktu, jest niezadowolony lub nawet rezygnuje ze współpracy? Zdecydowanie warto wdrożyć procedury, które będą mieć na celu po pierwsze zatrzymanie rezygnującego Klienta, a jeżeli to okaże się niemożliwe – zbadanie powodów rezygnacji.
Dodatkowo analiza przyczyn negatywnych ocen ze strony Klientów pomoże nam znajdować kolejne obszary do usprawnienia funkcjonowania firmy.
Na zadowolenie Klientów wpływa wiele czynników. Częstym zjawiskiem jest tzw. dysonans pozakupowy u Klientów, czyli pojawienie się po zakupie wątpliwości, czy podjęliśmy dobrą decyzję czy też można było wybrać inaczej, lepiej. Dysonans u Klienta jest szczególnie głęboki, jeżeli w momencie dostarczenia lub rozpoczęcia użytkowania produktów zdarzyły się jakieś trudności: np.
Dlatego warto szczególną uwagę poświęcać Klientom, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z naszym produktem. To na tym etapie kształtuje się opinia Klienta o firmie i produkcie. Ponadto czynniki satysfakcji Klienta powinny być komunikowane do właściwych działów w firmie. Dzięki temu mogą służyć usprawnieniu pracy tych działów (np. dział serwisu czy dział logistyki, odpowiedzialny za dostarczenie produktu).
Być może w Twojej firmie jest jeszcze więcej elementów, które warto na bieżąco śledzić, analizować i modyfikować.
Aby to było możliwe niezbędne jest wdrożenie narzędzi informatycznych do koordynacji działań na rzecz Klientów oraz komunikacji z Klientami.
Wiecej informacji o autorze: Beata Nawrat
Właścicielka ClientService.pl. Konsultant merytoryczny w zakresie standardów obsługi Klienta oraz projektów wsparcia sprzedaży z wykorzystaniem contact center. Posiada ponad 15 lat doświadczenia zakresie projektów outsourcingowych w obszarze call center i BPO dla dużych firm i korporacji. Od kilku lat prowadzi firmę doradczo-wdrożeniową, specjalizującą się we wdrożeniach (szczególnie w średnich i małych firmach) rozwiązań typu call center oraz kompleksowych projektów usprawnienia wsparcia sprzedaży i obsługi Klienta.