Triada satysfakcji Klienta – doskonałość w każdej sferze
Firmy poszukują metody, za pomocą której zidentyfikują, co tak naprawdę powoduje, że Klienci wybierają konkretne firmy, te a nie inne produkty. Jak zidentyfikować główne czynniki satysfakcji Klienta?
Spotkania z dziesiątkami i setkami osób, odpowiedzialnych za obsługę Klienta, przeprowadzenie wielu ankiet z Klientami bezpośrednio, pokazuje, że TRIADA SATYSFAKCJI KLIENTA to trzy główne kategorie:
Triada Satysfakcja Klienta zależy od poziomu realizacji jego potrzeb na trzech poziomach:
- merytorycznym
- proceduralnym
- psychologicznym
TRIADA SATYSFAKCJI KLIENTA W PRAKTYCE
Projektując procesy obsługi i szkoląc ludzi firma musi uwzględnić oczekiwania Klientów w trzech kluczowych obszarach. Czynniki satysfakcji Klienta doskonałe w obszarze np. merytorycznym nie zrównoważą braków np. w zakresie relacji psychologicznej.
POTRZEBY MERYTORYCZNE
- dotyczą jakości wybieranych produktów i usług, ich cen, oraz możliwości wyboru,
- mogą dotyczyć profesjonalnego doradztwa i zaprezentowania oferty, wiedzy merytorycznej doradców,
- są zaspokajane poprzez otrzymanie rozwiązania gwarantującego osiągnięcie celów Klienta,
- zaspokaja atrakcyjny stosunek jakości do ceny, fachowa wiedza pracowników,
- profesjonalne podejście osób kontaktujących się z Klientem,
- mogą być również zaspokajane przez usługi dodatkowe (Może to być np. pomiar u Klienta w przypadku prac dotyczących mieszkania, wizyta u Klienta w celu doradztwa, serwis urządzeń. Może to być wykonywanie niepłatnych analiz określających, czy usługa jest potrzebna Klientowi /np. darmowy przegląd u stomatologa, darmowa konsultacja kosmetyczki przed podjęciem decyzji o rodzaju zabiegów/. Mile widziana będzie pomoc w zorganizowaniu innych „usług” związanych z naszym produktem – np. sprzedajemy meble – oferujemy w cenie transport i zabranie starych mebli, prowadzimy przedszkole – sprzedajemy też edukacyjne zabawki oraz inne, specyficzne dla danej branży)
- zaspokajają korzystne dla Klienta formy rozliczeń, np. promocje i rabaty, możliwość zakupu na raty, płatność po dostawie.
POTRZEBY PROCEDURALNE
- dotyczą sposobu (i czasu), w jakim realizujemy potrzeby i życzenia Klientów,
- mogą być zaspokajane przez szybką odpowiedź na zapytanie klienta /mailowo, telefoniczne, bezpośrednio/, łatwy kontakt z osoba obsługującą Klienta,
- elastyczne warunki współpracy, negocjacje w możliwym zakresie warunków cenowych,
- krótki termin oczekiwania na produkt, terminowość,
- bieżące informowanie o statusie zamówienia, o dalszych krokach związanych z realizacją zamówienia,
- sposób kontaktowania się z firmą,
- czy w Twojej firmie Klient ma „opiekuna”, który wszystko za niego załatwi? Czy też sam musi np. oddzielenie kontaktować z poszczególnymi działami /sprzedaż, produkcja, serwis/ itp.
- łatwość otrzymywania informacji, dostępność i dyspozycyjność „opiekuna Klienta”,
- Czy serwis i reklamowanie produktu jest równie proste jak zakup?
- w przypadku produktów złożonych: pomoc w przygotowaniu koncepcji i projektu , czyli doradztwo.
- Klient ma prawo nie znać się na naszym produkcie, usłudze i naszym zadaniem jest pomóc mu dokonać najlepszego wyboru.
- te wszystkie działania, które spowodują, że wybranie, zamówienie, dostarczenie, ew. reklamacje i serwis naszego produktu są dla Klienta bardzo proste .
- zadaniem firmy jest maksymalnie ułatwić ten zakupowy Klientowi.
POTRZEBY PSYCHOLOGICZNE
- dotyczą relacji jakie panują pomiędzy Klientem a osobą, która się z nim kontaktuje,
- sposób, w jaki sposób jako handlowcy czy pracownicy innych działów traktujemy naszych Klientów,
- życzliwość, zrozumienie, szacunek, chęć pomocy i autentyczny, dobry kontakt,
- zainteresowanie i szacunek, poczucie że Klienci są dla nas kimś ważnym.
- wrażliwość, empatia, a przede wszystkim troska o Klientów,
- zbudowanie wzajemnego zaufania – a dzięki temu, trwałe i silne relacje.
- zaspokojenie w/w potrzeb powoduje, że Klient czuje się traktowany tak, jak na to zasługuje,
- W przypadku produktów bardzo drogich, o charakterze inwestycyjnym, przy zakupie złożonych usług Klient powinien czuć pełne zaufanie do firmy i komfort, że otrzyma najlepszy możliwy produkt i serwis.
Działaj tak, aby Twój Klient został wieloletnim, zadowolonym Ambasadorem produktu i Twojej firmy!